מודל הלמידה ההתנסותית של קולב (Kolb)

בשנת 1984 פרסם דייוויד קולב בספרו "למידה התנסותית: התנסויות כבסיס ללמידה והתפתחות" (Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development), מודל לתהליך למידה. משמו -"מודל הלמידה ההתנסותית" ניתן להבין את החשיבות שמייחס קולב להתנסות המעשית בבחינת לא "מדברים על" אלא "עושים את", ולתפיסתו זהו הבסיס ללמידה משמעותית. על פי המודל, למידה משמעותית מתרחשת אם הלומד 'עובר' ארבעה שלבים: בשלב הראשון התנסות מעשית - יישומית כלשהיא בה הפרט מבצע משימה ומתמודד עם אתגר. 
בשלב השני, נבחנת ההתנסות בכלים רפלקטיביים. מתוך בחינה זו, בשלב השלישי, מתאפשר להרחיב את משמעותם של מושגים קיימים, לייצר הכללות, להבנות תפיסות ורעיונות חדשים או לשנות תפיסות קיימות, בסיוע של מנחה שעוזר להציף, לחדד ולהמשיג את התובנות. בשלב הרביעי, בעזרת התובנות שנרכשו, מתקיימת התנסות בסיטואציה חדשה ולא מוכרת.



'מודל הלמידה ההתנסותית' מתאים ללמידת ידע חדש וללמידת מיומנות. רכישת מיומנויות מוטוריות, קוגניטיביות, רגשיות, טכניות ואחרות, הינה תהליך למידה לאורך החיים. אם נתייחס לשני השלבים לאחר ההתנסות: שלב ההתבוננות הרפלקטיבית ושלב הבניית תפיסות, מתבצע תהליך של ניתוח המיומנויות בהן נעשה שימוש: מה היה נכון וטוב, מה פעל, מה לא פעל ומה צריך לעשות שונה בסיטואציה חדשה בעתיד. אם הפעילות אישית, הניתוח מאפשר מיקוד במיומנויות האישיות. 
אם הפעילות קבוצתית, ניתן לשים דגש על מיומנויות הבין-אישיות דוגמת: הקשבה ותקשורת, שיתוף פעולה ועבודת צוות, הכל בהתאם למטרה לשמה התקיימה ההתנסות. בסיום שלבים אלו, השלב הרביעי הוא תרגול התובנות-המיומנויות שנרכשו או שופרו, בסיטואציה חדשה ובלתי מוכרת. אחד הקשיים הידועים בלמידה מסורתית הוא חוסר היכולת לנייד ולהעביר (יכולת הטרנספר-transfer) ידע או המיומנות שנרכשה בתחום דעת אחד לתחום דעת שני, זאת בשל החלוקה הדיכוטומית (חלוקה היוצרת הפרדה) של מקצועות הלימוד, ובשל כך הדגש בתהליך למידה מסורתי הוא בעיקר על ידע (אותו אנו צריכים להפגין במבחן) ולא על מיומנויות.

'מודל הלמידה ההתנסותית של קולב', בשונה מלמידה מסורתית, מספק אפשרות להעביר ידע שנרכש בהתנסות אחת להתנסויות אחרות, חדשות ובלתי מוכרות. על בסיס אותן מיומנויות, המתנסה מסוגל להתמודד עם אתגרים לא מוכרים ולמצוא להם מענה מתאים, גם אם לא הוכשר לכך באופן מפורש. המהלך של התבוננות רפלקטיבית והבנית תפיסות מספק כלים ומפתח מיומנויות המאפשרות לצלוח מפגש עם סיטואציה חדשה ולא מוכרת, בתנאים של עמימות וחוסר ודאות. מודל זה יכול להתקיים רק בסביבה מאפשרת ותומכת בתהליך למידה התנסותי על בסיס קבוע. 'מודל הלמידה ההתנסותית' יכול להתקיים במיטבו במרחב התנסותי דוגמת מייקרס (makers) ואחרים. 

למידה במרחב כזה, בהלימה למודל הלמידה של קולב, מתחילה בהתנסות, באתגר. בשני השלבים הבאים - ההתבוננות הרפלקטיבית והבניית התפיסות - למחנך חלק משמעותי וחשוב בהנחיית הלומדים, באפשרות לספק להם כלים להתבוננות רפלקטיבית ולסייע להם להבנות את תפיסותיהם כך שיוכלו להתמודד ולצלוח אתגרים נוספים בסיוע המיומנויות שרכשו.



Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
http://academic.regis.edu/ed205/Kolb.pd

תגובות

  1. מהו הקשר, לדעתי, בין למידה עצמאית, התנסות, כשלונות, הצלחות ודימוי עצמי ?
    איך נעזור לאדם עם Fixed Mindset להיות כזה עם Growth Mindset ?

    הסרטון הוא חלק מהמיזם "למידה וחשיבה".
    מטרת המיזם היא להנגיש בצורה פשוטה טכניקות, טיפים, מקורות, דוגמאות ותובנות ללמידה, בעיקר לאלו הלומדים עצמאית (אך לא רק)....
    עוד

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

איך אומרים בעברית: 'למידה חוויתית' או 'למידה התנסותית'?

הכנס לפדגוגיה במרחבי מייקרס